Midsommardagen

Inte allför pigga men ändå glada vaknade vi halv 9 på midsommardagen och värmde på gröt till frukost och hade det mysigt

Förmiddagen spenderas till sjöss! Vi lånade en segelbåt och drog ut på äventyr! Att vi fick bli bogserade in till bryggan igen eftersom vinden var för svår tänkte jag dock inte berätta. Hur som, äventyr var det ju i alla fall haha, såå roligt! Att åka båt måste nog vara på topp 5 listan över bästa saker som finns!

När vi kom tillbaka med båten  började vi laga lunch. Efter att vi ätit lunch sammanstrålade vi åter med lite andra danssugna ungdomar och dansade bugg! Det mesta man gör på Vässarö är kopplat till dans hahha. Vi dansade på och det var svinkul! Sedan tog jag och Emma en liten promenad medan en del vilade lite, för en timme hann man nu slutligen andas. Sedan samlade vi oss igen och hängde ute vid grillplatsen innan vi gick och klättrade! Var dock bara jag, Teo och Simon som faktiskt klättrade men det betydde ju att vi hade ett starkt stöd från åskådarplatserna! Det ä svinkul att klättra! Det är svinläskigt, men svinkul! Och svinjobbigt. Kroppen domnar liksom bort efter ett par väggar, men det är en härlig känsla. Efter att vi klättrar på väggen gick några ut och klättrade i skogen istället :P Vi hittade en hinderbana som vi lekte länge och väl i! Jag känner mig som ett burdjur som äntligen blivit utsläppt, äntligen får jag springa runt så mycket jag orkar och lite till. Tyvärr har jag ju universums sämsta kondition så det är dessvärre inte så mycket jag orkar, men ändå! Kul!

Vädret blev verkligen perfekt framåt kvällen! Vi lagade och åt vår middag i kvälssolen och spelade sedan kubb i två evigheter. (jag vann!!) Allt var så fint.

21.30 var det allsång!
Supermånga samlades i matsalen och sjöng riktiga gamla dängor så det sved i halsen. Livebandet stod och spelade Fritof och lilla jag, Calle Schewens vals, Dagny och varvade ner med Cecilia Lind, och tusentals andra sånger däremellan. Det var så brutat roligt! Trots att det inte är sånger som man som ungdom normalt lyssnar på sjöng alla och klappade i borden så kåsorna studdsade runt. Av alla bra saker var nästan det bästa att få vara inomhus en stund medan det regnade ute och att få äta mackor som man själv inte tagit fram och sedan inte behöva diska efter sig. Efter ett par dagar med primitivt liv blir man glad för lite haha! Skämt åsido, det var så mycket pepp, energi ochglädje i rummet att jag trodde taket skulle lyfta! Härligt!

Det blev den tredje och sista kvällen på Vässarö. Efter allsång var det först ytterligare ett disco, sedan lite häng och kortspel i utecafét (det stora tältet på bilden) och sedan ytterligare logdans! Till kl 1 studdade vi runt som duracellkaniner i en bugg. Strax efter 1 började nattbio så vi gick dit men stannade inte så länge innan vi gick och la oss.

Det blev söndag och dags för hemfärd :(
1. På båten på väg till fastlandet 2. SL satte in extrabussar eftersom 200 scouter skulle åka, men de satte in lite väl många extrabussar så vi fick en nästan för oss själva! 3. Tillbaka i civilisation! Ankomst med bussen till Danderyd. Kolla in bussen vi åkte, det var inte ens en sl-buss :D

Denna resa har varit otroligt fantastiskt rolig!! Jag skulle mer än gärna göra midsommar på Vässarö till en tradition! Jag skulle även mer än gärna bli scout, trädkramare som jag är. Men, hur bra jag än hade det och hur gärna jag än vill göra om det, utesluter det inte hur mycket jag nu uppskattar grundläggande saker som vattentoa (<33), rinnande varmvatten och ja, jag vet inte, typ electricitet!? Electricitet är liksom bra att ha. Med en fulladdad powerbank till telefonen kan man, om man är sparsam och knappt använder telefonen överleva, men att nu ha eluttag runtom mig är också rätt najs, Äh, 10 av 10 till midsommar på Vässarö!